Sahabat Maya

Friday, March 2, 2012

Menghitung Hari


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

kesihatan adalah satu nikmat yang sangat berharga pemberian Allah kepada hambanya...
dengan badan dan minda yang sihat kita dapat beribadah kepada Allah dan melakukan segala suruhannya... InsyaAllah...

suhu badan aku lebih kurang macam suhu lappy aku dah... 
Alhamdulillah setelah nikmat kesihatan yang Allah berikan kini Allah memberi sedikit ujian buat diri ku...
aku jarang dapat demam, apatah lagi sakit kepala.... yang selalu kena pun flu tapi tak sampai tahap demam... 
sejak bebrapa hari yang lalu, kepala aku berat sangat... aku tak pernah rasa sakit kepala begini... mungkin bagi anda, perkara ney tak la sakit sangat, tapi aku rasa sakit sebab aku jarang sakit kepala macam migrain...

gambar suka-suka (gmbar hiasan) :D
ini la paling teruk... aku tak boleh tunduk dalam masa 5 minit... bila aku angkat kepala aku rasa berat sangat... n macam kena tarik dari belakang.... sakit hanya Allah yang tahu...
untuk kali ini, aku sendiri tak pasti apa punca kejadian ini... adakah kerana :
- kurang tidur? aku rasa tak juga , sebab sebelum ney ok jk tak tido sehari then study dan seterusnya
- penat sebeb kerja? mungkin juga ya, mungkin tdak... sebab kerja aku tido and duduk only... hehehe
- terlalu banyak hidu asap rokok? kemungkinan juga... hingga aku rasa mual tahap nak mampos... tapi nak buat macam mana... dah environment begitu... redha 
- kurang makan? lagi la mustahil... hahaha

Wallahualam...

Bila dilihat dari sudut positif, mungkin ini adalah teguran Allah buat aku yang selalu leka dan alpa... teguran secara terus agar diri ini sentiasa menginsafi diri dan sentiasa muhasabah diri...
dalam aku gembira pasti ada salah yang timbul,
dalam aku ketawa pasti ada hati yang terluka, 
dalam berkatanya aku pasti ada yang terhiris,
dalam aku melihat sekitar pasti ada yang silap dalam menafsir...
itulah realiti kehidupan walaupun pahit harus ditelan...

bila difikir-fikir... kadang terlintas diminda aku... adakan aku akan berangkat untuk satu perpisahan kepada sebuah pertemuan? benar, setiap manusia akan melaluinya... adakah secepat ini?
semua manusia menghitung hari... menghitung hari untuk beramal... adakah masih ada esok untuk aku melihat matahari? adakah esok masih ada waktu untuk aku bernafas dengan sempurna? adakah esok aku masih punya waktu untuk tersenyum kepada mereka?
Semua itu rahsia Allah...

tidak kira la sakit mahupun sihat ketika ini... semua manusia sedang menghitung hari...
sedar mahupun tidak... sebenarnya kita sedang menghitung hari untuk kematian,,, sudah cukupkah amal kita untuk kita hadapkan di muka pengadilan kelak?
sebagai peringatan buat diri aku dan juga anda...
umur adalah rahsia Allah yang tiada seorang pun mengetahuinya... kita tidak dapat menjangka sepanjang mana usia kita untuk berada di bumi Allah yang hanya persinggahan.... 
mungkin hari ini kita ketawa bersama dia... esok siapa tahu kita akan menangisi pemergiannya...


Andai diri melakukan Khilaf... maaf dari hati aku pohon... andai diri terlanjur bicara... maafkah kesilapan diri yang tak sempurna dalam berkata-kata...
kemaafkan kalian yang kuharap dah Redha Illahi yang kudamba... 


No comments:

Post a Comment