Sahabat Maya

Monday, March 7, 2011

Amali Pengurusan Jenazah

Assalamualaikum W.B.T dan salam sejahtera

mengingati mati amat la di galakkan untuk umat manusia... kerana dengan mengingati mati kita akan sentiasa berjaga-jaga dengan tindakan kita.....

sebenarnya aku nk cerita pasal kejadian ptg tadi... kmi belajar pasal pengurusan jenazah... untuk klas hari ini kmi telah bergabung dengan klas DET 2B...

seperti mana yg telah d ketahui umum... pengurusan jenazah ini adlah Fardhu Kifayah... bukan fardhu tak payah... walaupun Fadhu Kifayah... kita sebagai umat islam hendaklah mengambil tahu akan perkara ini...

cara2 menguruskan jenazah pertama kita hendaklah memandikan mayat, setelah itu di kafankan seterusnya di sembahyangkan dah akhir sekali di kebumikan... itu antara cara menguruskan jenazah...
klau nk tahu dengan specific blajar sendiri la...

setelah lihat video cara pengurusan jenazah ney, kmi kena suruh wat plak... amali kan... so, kna la wat.... kmi just buat cara kafan mayat sahaja...
untuk kafan plak.. mestilah ada mayat kan... so, adalah member yg volunteer nk jdi model...

so, semua lelaki d kehendaki turun dan kafan kan la model tu...
setelah dikafankan... btul2 mcm myat dah aku tengok...
antara gelagat pelajar DET 2B... mengkafankan model
ney plak pelajar DET 2A mengkafan model

model yg menjadi mayat telah selesai d kafankan

kedudukan jenazah ketika di sembahyangkan ...


SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DI SEMBAHYANGKAN


sebagai renungan bersama:: kita sebagai manusia yg hanya berjalan d muka bumi ini untuk mencari perhentian yg kekal abadi di akhirat sentiasa lah ber ingat akan ajal dan akan menjemput dengan tiba2nya... persiapkanlah diri kita akan amalan untuk bekalan d penghujung jalan... semoga kita mati dalam husnul khatimah...

untuk anda dah untuk diri ini juga... insyaallah...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget