Sahabat Maya

Thursday, February 16, 2012

Kenangan Terindah 1 (Industrial Training)

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu dan Salam Ceria

19/2/12 genaplah 2 bulan aku practical... 2 bulan sudah aku berada kat syarikat ney...
secara kasar, aku dapat simpulkan MEMANG BEST SANGAT... 

sejujurnya, aku datang ke syarikat ney dengan keadaan yang bluur dan tak tahu apa2... 
bila kena soal, aku hanya menjawab "tak tahu" hehehe (jujur kan)

Alhamdulillah
selama 2 bulan ney juga, setiap hari ada jak tambahan ilmu yang aku dapat...
nak tahu betul ke tak, tengok jurnal la... (temberang ney, padahal teda pa2 pun) hehe

2 minggu lepas, aku pindah sementara ke bahagian operation... selama seminggu d bahagian operation, seriously mata aku hanya menatap meter2 yang ada... dan sedikit boring... sebab tiada aktiviti lain selain ambi bacaan meter...

ambil bacaan pada meter

then, seminggu berakhir dengan ilmu yang bermanfaat dan pengalaman yang sangat hebat... x kn aku lupakan...

minggu lepas plak, kami warga electrical buat maintenance panel yg terbakar...
memandangkan atas sebab2 tertentu, kami tak boleh buat kerja tersebut pada waktu pagi... so, kami terpaksa turun kerja pada waktu malam...
bila kena bagitau kerja malam...
mula2 tu aku ragu2 cikit... takut beliau aku tak benarkan aku turun pada waktu malam...
tapi, Alhamdulillah... DIBENARKAN...

label busbar 
2 hari aku kerja dari malam sampai pagi...
sejujur-jujurnya, jauh dari lubuk hati aku yang paling dalam...
MEMANG BESTTTTT SANGAT.... tak rugi aku bersekang mata saat ramai orang di buai mimpi...
walaupun penat dan ngantuk... satu kenangan dan pelajaran yang baru dalam hidup aku....


objective practical ini dilakukan adalah untuk mendedahkan pelajar kepada suasana alam pekerjaan yang sebenar...
DAN aku benar2 alaminya....

saat ramai insan lena diatas katil ditemani mimpi yang indah...
kami pulak berkerja dalam suasana yang sangat gembira... tak lepas dari ketawa kerana lawak....

lepas, kerja malam tu.... satu badan aku sakit... mcm retak jak aku rasa semua tulang2 aku...
tapi aku tetap juga pergi kerja on monday... (semangt kan walaupun still penat) :P

banyak kenangan yang tercipta.... 12 minggu lagi aku akan berada disana... semoga hari2 aku dipenuhi dengan ilmu yang baru lagi bermanfaat dan kenangan yang terindah...


 mereka la keluarga baru aku di tempa kerja... LOVE all EMPLOYEES.... khasnya warga Electrical dan amnya semua warga kerja... warga operation dan warga mechanical... (ada warga kerja yg tertinggal?? ) hehehe

nantikn sambungan kisah di sebalik cerita kenangan terindah (industrial training) ini... :D


p/s : untuk mendapatkan pengalaman dan ilmu yang hebat apa yang perlu kita lakukan adalah berkorban atau melakukan pengorbanan... tiada perkara yang datang dengan mudah tanpa bayaran... untuk mendapatkan sesuatu yang cantik kita mestilah membelinya dengan nilai ringgit yang tinggi... begitu juga dengan Ilmu, perlu di bayar dengan masa, tenaga, dan duit... InsyaAllah... setelah berusaha dengan bersusah payah pasti akan ada ganjaran yang tidak dapat diungkap dengan kata-kata dipenghujung penantian... 


Atie12

No comments:

Post a Comment