Sahabat Maya

Saturday, February 18, 2012

Pelajaran Hidup


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatu dan Salam Bahagia

Jauh Perjalanan, Luas Pemandangan
Ramai Kenalan, Banyak Pengalaman...

Muqaddimah penulisan aku pada pagi2 buta ini... simple, tapi amat dalam ertinya buat diri aku...

aku ingin kongsikan pendapat aku tentang Kehidupan...

Hidup umpama RODA, roda plak berbentuk bulat... hidup ini adalah satu bulatan yang mana kita akan akhiri pada bila2 masa...
aku ringkaskan perjalanan hidup kita dari Alam ke Alam melalui gambar ini....



aku ingin --> ulas, cerita, pa2 jk la... tentang alam DUNIA....

Dunia, 
" dunia ini kejam"
" dunia penuh dengan pancaroba "
" dunia hanya persinggahan "
" dunia ibarat pentas lakonan"
dan macam lagi kata2 yang berkaitan dengan dunia (ak tak dapat fikir dah)
"LIHATLAH DUNIA" (kata lecturer aku sem 3)

wahai saudara dan saudari... lihatlah dunia yang penuh dengan penipuan, yang penuh dengan Drama, penuh dengan kepalsuan, penuh dengan keindahan, kemewahan, kebahagiaan, kebencian, kesakitan , dan banyak lagi ke, ke, ke, ke......... (lau nak mention satu2... x penguhujung..... )

bagi aku, hidup adalah satu pengembaraan... setiap hari yang kita lalui adalah satu kembara ... apa yang kita lihat, kita nampak sebenarnya adalah satu proses pembelajaran untuk kita... Hidup ADALAH pembelajaran....
aku tak pasti berapa banyak orang yang sedar akan perkara ini... menyedari bahawa hari2 yang kita lalui itu adalah proses pembelajaran...

mungkin, ada yang kata....
 " bosan la hidup ini... hari2 buat benda yang sama jak.... bagun, p kuliah , balik, tido... besok pun buat benda yang sma... bosan"

tapi, pernah kah anda mencari kelainan hari2 tersebut? hidup ini tidak bosan andainya, kita melihat sesuatu perkara yang buruk, teruk, negatif, itu dari sudut pandang yang berbeza... dalam erti kata lain... positifkan benda yang negatif... 

tidak semua manusia itu punya pemikiran yang sama... tapi cukuplah sekadar kita sendiri yang melakukan perkara tersebut... positifkan pemikiran...

satu lagi... musibah, bala, ujian hidup, masalah adalah perkara yang tidak pernah lari dari kehidupan kita sebagai manusia... sebab itu kita diberi akal untuk berfikir dan bertindak sewajarnya...

(semua perkara kat atas tu aku sebut sebagai musibah k...)
MUSIBAH... bila mana Allah memberi ujian kepada kita berbentuk musibah... seseorang itu terarah menjadi insan yang tabah ataupun lemah...

kadang2 musibah melemahkan seseorang, kadang2 musibah menguatkan seseorang....
Ambil la hikmah di sebalik musibah tersebut... kerana Allah tidak akan menjadikan sesuatu kejadian itu dengan sia-sia tanpa ada sebab... 
Carilah kebaikan pada setiap keburukan
kerana, segala apa yang kita lakukan walau hanya selangkah semua akan dipersoalkn di Alam Barzahk dan Alam Mahsyar... Wallahualam...

p/s : aku hanya ingin kongsikan apa yang terlintas di minda kau... andai ada salah dan silap... MOHON dibetulkan dan diluruskan apa yang tersasar... maaf la... lau tajuk x sesuai ngan entri... ak tak tau nak letak tajuk apa... :D

sekian...
Atie12

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget