Sahabat Maya

Friday, February 24, 2012

Pengalaman yang menjadi Pengajaran untuk Pembelajaran

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu dan Salam Sejahtera

setiap jalan yang kita lalui dan setiap hari yang kita hadapi pasti ada kisah yang terlakar...
suka, duka, gembira, sedih, benci, cinta semua itu adalah kisah yang akan menjadi kenangan sama ada kenangan  terindah ataupun kenangan kurang indah... tetapi kenangan itu tetap akan menjadi pembelajaran dan pengajaran dalam hidup kita....

banyak kisah yang aku lalui pada hari ini... dan setiap kisah itu juga ada pembelajaran dan pengajaran yang sangat-sangat bermakna dalam hidup aku... setiap kejadian dan setiap kata-kata yang lalu akan aku simpan dalam kotak memori aku... INSYAALLAH...

dengan terlakarnya kisah pada hari ini maknanya akan menjadi ingatan la buat aku... 

aku melangkah dari rumah nak ke keja dengan perasaan yang sangat lapang, kerana masalah aku dah selesai... tiada dah salah faham yang timbul antara aku dengan rakan-rakan aku...

bila aku sampai jak kat rumah ke-4 aku ney... aku nak senyum jak sepanjang masa... walaupun kat bahu aku tengah memikul masalah yang sangat berat...

pagi tu, kami buat spotlight din surau quarters... lepas siap jak keja kat quarters tu, dalam sejam juga kami ber-8 duduk2 sembang2... dah penat duduk dan bersembang kami pun gerak la... kembali ke tempat asal....



lepas, kami balik pi office, aku pun hantar la nota and pen dengan kawan aku kat mechanical department... then aku stay2 la kat sana dalam beberapa minit (mo dkt 30 minit jg) hehehehehe
then, datang satu chief ney tanya pasal handphone aku canggih atau tak? aku ney pun blur r... chief tu masuk tetibah tehn tanya soalan begitu siapa tak blur kan... pas tu aku tnya la kenapa? chief cakap tolong ambil gambar... kebetulan sangat kat poket baju bengkel aku ada camera yang selalu mendampingi aku...
aku pun jadi tukang ambil gambar la pulak... dalam sejam juga la bergabung dengan dorang... 
sebelum ney aku ada juga tengok2 dorang maintenance machine, tu pun sebab aku kenal dengan staff mekanikal... kalau tak, tiadanya aku nak pelayang muka aku kat sana...

walaupun dorang hanya berkerja seramai 3 orang sahaja... tapi tetap best... lucu... hehehe
aku harap aku boleh jadi ahli dorang maintenance "binatang" tu (bkn aku yg sbut binatang, aku cuma ulang jk)...

then, lunch..... sebelum lunch tu... member ajak pegi lunch tapi aku cakap x nak... lepas 30 minit gitu datang lagi member ajak pegi lunch... tapi aku segan la nak ikut... so, aku pun tak ikut... n last aku pegi lunch dengan member2 yg selalu lunch together...
kami lunch kat 1B... lepas makan 2 member ney main archery... aku tak nak main... bab aku penat... hehhehe... habis main archery kami pun balik...

sampai kat office, aku terus buat report yang engineer aku suruh... first tu blank + blur ak cari idea macam mana mau buat... Alhamdulillah... hasil bantuan chief2 yang ada aku dapat buat report tersebut... cuma aku perlu cantikkan sikit jak ayat yang sedia ada... :D
lepas siap report tu and bateri lappy aku pun dah low... aku pun stop la buat report tu... then, cerita2 dengan chief... banyak cerita yang aku dapat... dan lebih banyak adalah ILMU ELEKTRIKAL... minat aku dalam bidang ney dah terlalu mendalam... tambah dalam lagi setelah tahu banyak perkara...

secara kesimpulannya, ini la kisah pada hri ini... kejadian pada hari ini memberikan semangat baru pada aku kerana nasihat, sindiran, kata-kata gurauan, dan segala kata-kata membuatkan aku ingin terus maju dan maju tanpa henti sehingga aku tidak mampu untuk terus dalam bidang ini... aku akan berusaha sebaik mungkin selepas ini untuk cita-cita yang aku pendam selama 10 tahun... Semoga terpacai dengan izinnya InsyaAllah...


terus melangkah

PENGALAMAN HARI INI MENJADI PENGAJARAN BUAT AKU SEBAGAI SATU PEMBELAJARAN KEHIDUPAN AKU...



semoga kisah selepas ini memberi seribu satu kisah dah Ilmu...

amiin...

No comments:

Post a Comment