Sahabat Maya

Saturday, December 18, 2010

penyesalan yang tidak bererti

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...

hidup manusia umpama ester ... byak perasa.... begitu juga dengn perasaan.... mcm2 jenis perasaan yang ada dlm hidup ney... suka, sedih, marah, benci, kecewa, terharu, gembira, berdebar, takut, sunyi, menyesal dan byak lagi....

aku nk cerita pasal menyesal....
dri sudut pndangan aku... perasaan mnyesal ney byak aspek yang kita bleh lihat.... apa itu mnyesal???
menyesal ialah kata terbitan daripada perkataan sesal yang bermaksud perasaan tidak senang dsb kerana telah melakukan sesuatu yg salah dll; perasaan insaf setelah membuat kesalahan. menyesal berasa dukacita atau ralat kerana melakukan kejahatan dll( sumber kamus pelajar edisi kedua)
menurut maksud sesal diatas aku ingin kaitkan dengan kehidupan manusia... manusia tidak pernah lari dari perasaan ini... siapa x pernh mnyesali akn sesuatu??? rsanya x untuk manusia zmn global ini... x salah untuk kita rasa mnyesal... tpi kita ingt kita kna belajar dari pnyesalan tersebut....
apa yg selalu kita sesalkn???
pertama : bila kita x mnhargai org yang ada d hdapan kita....
kedua : bila x blajar tym xam... hehe
ketiga : bila seseorg dah lakukan sesuatu yg slahla of coz....
itu jk la cnth erk.... len2 fikir sendirilah...

bila semua tu terjadi kat kita apa yg ptut kita lakukan???
lau yg pertma tu... sabar jk la.... yg second kna stuggle la.... third kna mnta maaf la....

aku nk crita psal yg ketiga ney..... penyesalan ku kini x bererti... maafku x d terima... pada mulanya aku rasa apa yg aku lakukan ini adalah betul... tpi kerana niat ikhlas ku... semua mnjadi x kna... ada hikmah d sebalik semua ini.... ini adalah ujian untuk hamba yang lemah seperti diriku...
aku nk tarik blik semua itu pun x guna.. sebab 1+1 jawapanya ttp 2.... x kan berubah walau formula baru di cipta.... begitu juga keadaan sekarg ini.... aku patut terima semua ini...
kalau dulu, aku brani utk meminta maaf sbb bkan salah aku... sekrg ini.. aku rasa aku salah dengan insan tersebut.. x salahkan aku meminta maaf...

sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk Hambanya.....

Allahualam....

sekian...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget